Witkowo, dnia 17 września 2013 r.
FNok.252.407.2013
PISEMNA INTERPRETACJA
Burmistrz Gminy i Miasta Witkowo, działając na podstawie art. 14j par. 1 i 3 w zw. z art. 14 b, art. 14 c i art. 14 k par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) w zw. z art. 6 q w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 4), art. 5 ust. 1, art. 6 h i 6m ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu w czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2012 r., poz. 391 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółdzielni Mieszkaniowej …………………,
STWIERDZA
iż stanowisko wnioskodawcy, w odniesieniu do stanu faktycznego opisanego we wniosku Spółdzielni Mieszkaniowej w zakresie tezy iż, „Spółdzielnia Mieszkaniowa …………………… utworzona w ….. r. na podstawie art. 44 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz.U. z 2012 r. Nr 1187 t.j.) nie mająca charakteru spółdzielni mieszkaniowej, której celem jest administrowanie (zarządzanie) budynkami, w których znajdują się lokale mieszkalne stanowiące odrębną własność (stanowiące dotychczas własność Skarbu Państwa – Państwowego Gospodarstwa Rolnego), nie jest zobowiązana do złożenia deklaracji oraz uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi” - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu w czystości i porządku w gminach określa nie tylko zadania gminy związane z gospodarką odpadami, ale także obowiązki właścicieli nieruchomości od których odpady są odbierane.
Mimo wielu zmian wprowadzonych w związku z nowym systemem gospodarki odpadami komunalnymi definicja właściciela nieruchomości nie uległa zmianie. W myśl art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przez właścicieli nieruchomości rozumie się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością. W dotychczasowym stanie prawnym do obowiązków właściciela nieruchomości należało zawarcie umowy na odbieranie odpadów komunalnych, z którego to obowiązku spółdzielnie jako właściciele nieruchomości się wywiązywały i nie kwestionowały dotąd swojego statusu właściciela nieruchomości w rozumieniu ustawy. Dotychczasowy obowiązek posiadania umowy na pozbywanie się odpadów komunalnych wytwarzanych na nieruchomości, zawartej z podmiotem uprawnionym do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, został zastąpiony obowiązkiem złożenia deklaracji i uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Przyjmując założenie, że dane nieruchomości znajdują się w zarządzie jednostki organizacyjnej, jaką jest Spółdzielnia Mieszkaniowa, uznać należy, iż podmiot ten uważany jest za właściciela nieruchomości, – a w konsekwencji zobowiązany jest do złożenia stosownej deklaracji i uiszczenia opłaty. Zgodnie bowiem z art. 6m ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości w gminach Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.
Przedmiotowa interpretacja jest wydana wyłącznie w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny zawarty w treści wniosku.
POUCZENIE
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa. Skarga powinna zostać wniesiona w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi.
Dokumenty do pobrania: | |
![]() | Wniosek o interpretację... (wprowadził: Tomasz Pluciński 2013-10-11 15:38:14) 0 |
pobierz darmowo: Adobe Reader | Open Office |